DE EERSTE LEDEN.

Op 29 januari 1991 organiseerde het Fonds Jaco te Warffum een avond m.b.t. de eilanden Rottumeroog en Rottumerplaat. Er werd o.a. een lezing gegeven door Hendrik en Wiepke Toxopeus, kinderen van de laatste voogd van die eilanden, Jan Toxopeus. Die functie eindigde in 1965. Zij vertelden over "hun" eiland.

Als omlijsting werden toen door enkele mannen uit Warffum een paar shantys gezongen. Dit was zo succesvol dat besloten werd vaker met elkaar te gaan zingen. Dit resulteerde in de oprichting van het koor in 1992.

De naam Jaco is afgeleid van het "Fonds Jaco" opgericht door de Rijksveearts Kornelis Jacobus Lameris in 1916. Hij was veearts in Warffum e.o. van 1862 tot 1912 en liet een legaat achter met die naam. Het koor ontving bij de oprichting een bijdrage uit dat fonds.

ZINGEN GEEFT ONTSPANNING EN IS GEZOND!